Notater


Match 1 til 50 fra 222

      1 2 3 4 5 Næste»

 #   Notater   Knyttet til 
1

Af lægdsrullen fra Ålholm amt hovedrulle 1792 fremgår, at Rasmus Jeppesen i Radsted (lægd 32) havde 4 sønner, der tilsyneladende var optagede i en tidligere tilgangsrulle, som jeg ikke endnu kender, jf. løbenumrene til venstre.
Jeppe Ramussen er 13 år på dette tidspunkt, men fødselsdagen er ikke anført. Hans brødre er Hans, Carl og Peder på henholdsvis 10, 8 og 1 år.
Løsningen fremkommer dog efterhånden, idet der også er en hovedrulle fra Ålholm amt i 1791, og hos ao.salldata.dk finder man lægdsrullen fra 1791, hvor Jeppe får løbenummeret 29:

I denne hovedrulle kan de to næste brødre formentlig også findes. Jeppe kaldes blot Jep her.
Hvorfor finder man ikke umiddelbart denne lægdsrulle i Rigsarkivet, hvor Ålholm amt begynder med 1792?
Svaret er, at den findes efter Ålholm amt, hvor Ålholm og Maribo Kloster er kombinerede. Sådan er det ikke altid helt let.
 
RASMUSSEN, Jeppe (I145)
 
2
Folketælling 1890, Navn, køn, alder, civilstand, stilling, erhverv, fødested
Carl Jeppesen, M, 72, Gift, husfader husfæster, Radsted
Dorthe Nielsdatter, K, 78, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Christian Carlsen, M, 38, Gift, husfader arbejder i landbruget, Radsted
Hanne Olsen, K, 34, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Anna Karoline Carlsen, K, 11, Ugift, barn, Radsted
Ole Bernhart Carlsen, M, 7, Ugift, barn, Radsted.
 
NIELSDATTER, Dorthe (I142)
 
3
Folketælling 1890, Navn, køn, alder, civilstand, stilling, erhverv, fødested
Carl Jeppesen, M, 72, Gift, husfader husfæster, Radsted
Dorthe Nielsdatter, K, 78, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Christian Carlsen, M, 38, Gift, husfader arbejder i landbruget, Radsted
Hanne Olsen, K, 34, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Anna Karoline Carlsen, K, 11, Ugift, barn, Radsted
Ole Bernhart Carlsen, M, 7, Ugift, barn, Radsted.
 
CARLSEN, Ole Bernhard (I123)
 
4
Folketælling 1890, Navn, køn, alder, civilstand, stilling, erhverv, fødested
Carl Jeppesen, M, 72, Gift, husfader husfæster, Radsted
Dorthe Nielsdatter, K, 78, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Christian Carlsen, M, 38, Gift, husfader arbejder i landbruget, Radsted
Hanne Olsen, K, 34, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Anna Karoline Carlsen, K, 11, Ugift, barn, Radsted
Ole Bernhart Carlsen, M, 7, Ugift, barn, Radsted.
 
CARLSEN, Christian (I135)
 
5
Folketælling 1890, Navn, køn, alder, civilstand, stilling, erhverv, fødested
Carl Jeppesen, M, 72, Gift, husfader husfæster, Radsted
Dorthe Nielsdatter, K, 78, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Christian Carlsen, M, 38, Gift, husfader arbejder i landbruget, Radsted
Hanne Olsen, K, 34, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Anna Karoline Carlsen, K, 11, Ugift, barn, Radsted
Ole Bernhart Carlsen, M, 7, Ugift, barn, Radsted.
 
OLESDATTER, Johanne (I136)
 
6
Folketælling 1890, Navn, køn, alder, civilstand, stilling, erhverv, fødested
Carl Jeppesen, M, 72, Gift, husfader husfæster, Radsted
Dorthe Nielsdatter, K, 78, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Christian Carlsen, M, 38, Gift, husfader arbejder i landbruget, Radsted
Hanne Olsen, K, 34, Gift, husmoder hans kone, Rørbæk Sakskøbing Landsogn
Anna Karoline Carlsen, K, 11, Ugift, barn, Radsted
Ole Bernhart Carlsen, M, 7, Ugift, barn, Radsted.
 
JEPPESEN, Carl (I143)
 
7
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=15263008#128909,33655098 
OLESDATTER, Johanne (I136)
 
8
Navn, køn, fødsel, civilstand, stilling, erhverv, fødested
Peder Nielsen, M, 24-01-1840, E, Husfader Gaardejer, Dalby
Karen Sofie Høst, K, 28-04-1848, E, Husmoder, Dalby
Frederik Nielsen, M, 16-07-1878, U, Barn, Dalby
Villiam Christiansen, M, 14-12-1892, U, Slægtning, Dalby
Niels P Nielsen, M, 24-04-1865, U, Tjenestetyende, Gjorslev
Hans Peter Høst, M, 10-10-1885, U, Dalby Sofie Petersen, K, 06-03-1883, U, Dalby

 
NIELSEN, Peder (I33)
 
9
Navn, køn, fødsel, civilstand, stilling, erhverv, fødested
Peder Nielsen, M, 24-01-1840, E, Husfader Gaardejer, Dalby
Karen Sofie Høst, K, 28-04-1848, E, Husmoder, Dalby
Frederik Nielsen, M, 16-07-1878, U, Barn, Dalby
Villiam Christiansen, M, 14-12-1892, U, Slægtning, Dalby
Niels P Nielsen, M, 24-04-1865, U, Tjenestetyende, Gjorslev
Hans Peter Høst, M, 10-10-1885, U, Dalby Sofie Petersen, K, 06-03-1883, U, Dalby

 
NIELSEN, Frederik (I132)
 
10
Niels er konfirmeret 1. søndag efter påske, 18. april 1852. Konfirmationen har fundet sted i Skjoldborg kirke. Det har været vanskeligt at finde ham, men en søgning i nabosogne til Skjoldborg og Stagstrup viser at han formentlig er kommet ud at tjene tidligt og han bor hos gårdejer og sognerådsformand Christen Kjergaard, der først hedder sådan i FT 1860. I 1855 og 1850 hedder han Christen Jørgensen. Niels bor i Kallerup sogn, men er konfirmeret i nabosognets kirke, Skjoldborg. Der står i øvrigt at faderen er død og stedfaderen er Lars Andersen, hans mors 2. mand.
 
CHRISTENSEN, Niels (I116)
 
11 (Medical):Dødsårsaegn fremgår af kirkebogen København amt, Sokkelund, Solbjerg (Frederiksberg), 1908-1922 D (KM), opslag 131
Det fremgår også at hun er Kinamissionær og har ingen fast bopæl, idet hun lige er hjemkommet fra Kina. 
ANDERSEN, Kinamissionær Karen Marie (I314)
 
12 (Research):Af p. 78 fremgår at Klemmed blev født omkring 1550 og var død inden sønnen Jens overtog fæstet i 1642.
 
SØRENSEN, Klemmed (I47)
 
13 (Research):Af aneopslag.dk fremgår, at han er fæster af Matrikel 1, Aas by fra 1700 til 1717.
 
JYDE, Hans Christensen (I185)
 
14 (Research):Alderen angivet ved FT 1787 og 1801 passer med fødsel 1743, alderen ved begravelsen passer med fødsel 1737. PEDERSEN, Friderich (I206)
 
15 (Research):Begravet 7. april 1724 salig Hans Christensens enke Else Rasmusdatter 81 år.
Jf. aneopslag.dk født omkr. 1652, død april 1724, begravet 7. april 1724 Dalby. Fødselstidspunkt passer ikke med alder ved begravelsen.
 
RASMUSDATTER, Else (I284)
 
16 (Research):Carsten har anført hun er født ca. 1788. Ved bryllup er hun 27 1/4 år og det er derfor let at finde hun er døbt i begyndelsen af 1791. JENSDATTER, Kirstine (I421)
 
17 (Research):Christen Ibsen døde den 19. december 1825 og blev begravet i Tureby den 27. december 1825. Han var gårdmand i Kæderup og døde i en alder af 85 år. Han må således være født omkring 1740. Han var fæster på Skovager, Matrikel 7. Jf. aneopslag.dk blev gården udflyttet i 1805 til nuværende placering. Gårdmand Ibsen var fæster fra 1775 til 1825 og var således med til denne proces. 50 år er lang tid.
På Historiske Kort På Nettet. matrikelkort fra 1809, ses matrikel 7 med Christen Ibsens navn anført. Gården er, som nævnt, udflyttet fra Kæderup der ses til venstre.
 
IBSEN, Christen (I165)
 
18 Mindst én nulevende eller privat person er knyttet til denne note - Detaljer er udeladt. Nulevende (I36)
 
19 (Research):Det er ikke let at finde ham. Flere hedder Anders Hansen. Det ser ud til - ved trolovelsen - at faderen er Hans Pedersen. HANSEN (HAVNELEV), Anders (I189)
 
20 (Research):Det er set på nettet hun skulle være død 11. februar 1672, men det er en søn Christian på 5 år, idet der tydeligt er et oc mellem mand og kone. MADSDATTER, Inger (I45)
 
21 (Research):Det fremgår af kirkebogen, at han er fra Hendinggård.
På internettet kan man se, at der synes at være to navne i spil som denne ane nemlig Jens Christensen Klou og Jens Jensen Klou.
Harry Norup har den førstnævnte med i sine papirer, og det samme gælder Henning Jensen - https://dis-danmark.dk/bibliotek/900562.pdf - der på side 151 anfører Gamle Niels Jensen Dige er søn af medfæster af Hendingaard Gamle Jens Christensen Klou (o. 1631-1718) og Kirsten Nielsdatter Dige (o. 1631-1697).
Jan Østerbye anfører denne ane som værende Jens Jensen Klou på side 190. (Østerbye, 2015). Jeg antager dette er en fejl. 
CHRISTENSEN KLOU, Jens (I78)
 
22 (Research):Det fremgår ikke af opslaget i kirkebogen Sakskøbing Sogn 1793-1815 hvornår Dorthe er født. Hun er hjemmedøbt 25. februar og frembåren i kirken 3. marts.

Guldryllup:

Lever man længe nok, vil man, når man er gift 30. april 1841, have guldbryllup den 30. april 1891.
Dette var tilfældet med Carls Jeppesen og Dorthe Nielsdatter. Det fremgår tydeligt af omtalen heraf i Lolland-Falsters Folketidende 4. maj 1891. Denne avis findes på .
Det fremgår også heraf hvad grunden er til at nogle af deres børn endte i Ringsted. 
NIELSDATTER, Dorthe (I142)
 
23 (Research):Det lader sig fint gøre at læse at Karen Andersdatter er begravet 16. marts 1652 i Haslev. Hun var født på Fyn og var Oluff Lauridsens mor i Hasle. Hun blev en gammel kvinde på 87 år.

Jf. aneopslag.dk omkr 1565 på Fyn, begr 16. marts 1652 Haslev
 
ANDERSDATTER, Karen (I301)
 
24 (Research):Død efter 1808. PEDERSEN, Væver Niels (I113)
 
25 (Research):Flere steder ses Karen Knudsdatters død angivet til 1699. I kirkebogen Stagstrup er der en svær læsbar angivelse på ca. side 200, men om det er hende kan jeg ikke afgøre. KNUDSDATTER, Karen (I588)
 
26 (Research):Fredagen den 20. januar 1719 Hans Christensen gårdmand fra Frenderup 67 år. Han er således født omkring 1652.

 
CHRISTENSEN, Hans (I283)
 
27 (Research):Fredagen den 7. decembris 1736 blev Thomas Hansens enke af Dalby begavet 58 år gammel.
Jf. aneopslag.dk født omkr. 1678, død dec. 1736, begravet 7. december 1736 Dalby.
 
PEDERSDATTER, Magdalena (I280)
 
28 (Research):Freerslev, nævnt ved sønnen, Hans Madsens dåb. RASMUSSEN, Mads (I51)
 
29 (Research):Fremgår ved sønnens bryllup. NIELSEN, Gertrud Cecilie Marie (I716)
 
30 (Research):Fødselsdato fremgår af kirkebogen ved vielse.
Ved begravelsen fremgår, at faderen også hed Frandsen. 
FRANDSEN, Jørgen Christophersen (I735)
 
31 (Research):Han nævnes ved sønnens trolovelse. PEDERSEN, Hans (I199)
 
32 (Research):Hasle Urne er vel nu kendt under navnet Haslev Orned. CHRISTIANSEN, Maler Frederik Vilhelm (I114)
 
33 (Research):Hendes død og begravelse synes ikke noteret i kirkebogen for Dalby i 1755, men hun må være død dette år, idet der er et detaljerigt skifte at finde.
 
THOMASDATTER, Ingeborre (I275)
 
34 (Research):I folketællingerne kalder hun sig Bolette. CARLSDATTER, Bodil (I496)
 
35 (Research):I Karise er det imidlertid sådan, at der har været ført en kommunionbog. Det vil sige, at kirkegængere, som gik til alters, er nævnt. Man kan se at Jens Frederiksen + k (velsagtens konen) er nævnt fra 1799 til 1811 med en enkelt undtagelse, nemlig den 31.5.1810, hvor han er alene. Her må Karen være død. Hun var med 19. november 1809 og Ane var med efter vielsen i 1810 senere i 1810. Hvis Karen er indskrevet i kirkebogen ved sin begravelse, må det være mellem november 1809 og juli 1810.
 
NIELSDATTER, Karen (I244)
 
36 (Research):I mit dokument Frederik Nielsen og aner er der billeder af alle indførelser om Niels Andersen i lægdsrullerne. Denne del af dokumentet kan ikke overføres hertil, men følgende er tekstdelen med angivelse af links:

Lægdsruller

Herunder følges Niels i lægdsrullerne. Det har været lidt besværligt at opspore ham, men det er vist nok lykkedes at få alle krydshenvisningerne til at passe og også rækkefølgen inden for det enkelt lægd.
På hans fødselstidspunkter optages børn i lægdsrullerne fra fødslen. Årstal er angivet ved store bogstaver og i de to kolonner til venstre angives løbenumre. Det til højre står til venstre i næste indføring. Flytter man angives det nye lægd, bogstavet for flytteåret og det nye løbenummer. Flytter man til andet amt, står det først. For uddybning henvises til litteratur om emnet, f.eks. Lægdsruller – Kom godt i gang!
1.Præstø amt lægd 22 Havnelev L 141

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17346,756175 opslag 19 Præstø 1814 L Tilgangsrulle.
Det fremgår her, at Niels er døbt i Store Heddinge 19. marts 1808 og er blevet opdaget nogle år efter flytningen til lægdet. Af notaen til venstre fremgår, at forældrene flyttede fra Storehedinge i foråret 1811, men sønnen forblev der til påsken 1812 … (har ikke forstået de tre sidste ord). Teksten til højre synes at være forklaringen på, at Niels ikke er optaget i lægdsrullen som han skulle, men er blevet opdaget, hvorefter optagelsen har fundet sted, hvilket i øvrigt begrundes i en lov vedtaget 26. juni 1788. Rigtig forståelse af teksten afventer.


2.Præstø amt lægd 22 Havnelev L141/109

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17357,758388 opslag 171 Præstø 1816 B Hovedrulle 1 -30.

3.Præstø amt lægd 22 Havnelev 109/90

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17367,760788 opslag 199 Præstø 1819 E Hovedrulle lægd 1 – 30.
4.Præstø amt lægd 22 Havnelev 90/78

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17379,764375 opslag 209 Præstø 1822 H Hovedrulle 1 – 30.

5.Præstø amt lægd 22 Havnelev 78/72

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17391,767790 opslag 256 Præstø 1825 L Hovedrulle 1 – 30.
Har læst flytniningen som 25 E 204, men det ser ud til at være 25 C 204.
6.Præstø amt lægd 25 Frøslev 204/167

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17402,771076 opslag 280 Præstø 1828 C Hovedrulle 1 – 30.
Noterne hører muligvis til Niels, men de er ikke tydede endnu.

7.Præstø amt lægd 22 Havnelev 22 D 205

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17432,782211 opslag 27 Præstø 1829 D Tilgangsrulle.

8.Roskilde amt lægd 33 Køge E12/82

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17146,694240 opslag 276 Roskilde 1830 E Hovedrulle.

9.Præstø amt lægd 36 Dalby 36 - 405

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17439,784277 opslag 125 Præstø 1831 F Hovedrulle lægd 30 – 58.

10.Præstø amt lægd 36 Dalby 405/306

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17449,788096 opslag 75 Præstø amt 1834 J Hovedrulle 35 – 65.

11.Præstø amt lægd 36 Dalby 306/247

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17463,793716 opslag 73 Præstø 1837 M Hovedrulle lægd 35 – 65.

12.Præstø amt lægd 36 Dalby 247/195

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17510,810764 opslag 65 Præstø 1840 P Hovedrulle lægd 35 – 65.
13.Præstø amt lægd 36 Dalby 195

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17516,813649 opslag 73 Præstø 1842 S Hovedrulle lægd 35 – 62.
Hermed sluttede forpligtelsen til at være soldat. 
ANDERSEN, Niels (I68)
 
37 (Research):I MyHeritage ses at hun er døbt 17. november 1784 i Terslev. Det er ingen Karen, men derimod 5. december. Faderen er Jens Jacobsen, hvilket også ses i kirkebogen for Terslev.
Det ses også at Karen Jensdatter, født i Terslev sogn og døbt 5. december 1784, bliver gift med Jens Christian Mathiasen 23. nov. 1806 i Terslev og dør 1. feb. 1835 i Rugvængehuset, Øster Egede.
Der synes således at optræde 2 Karen Jensdatter begge døbt på samme tid i Terslev, men det kan jo ikke passe. Hvem er så hvem? Er Karen døbt 17. november i virkeligheden fra et andet sogn? Opslag 206 i kirkebogen. Mathiasen kommer fra Rugvængehuset i Jomfruens Egede sogn og forloverne er gamle og unge Jens Jacobsen af Høsten Torp.
I FT 1787 er en Karen Jensdatter på 2 uden far - og Jens Jacobsens datter er 3 år. Moderen er Inger Andersdatter, der ernærer sig af spind og almisse. Broderen Lars Jensen er 5 år ældre. De bor i Toelrød, Terslev. Inger Andersdatter er 3 hustru til Jensen Olsen, der har været fæster af matrikel 3 i Ingelstrup, Sædder sogn. Det er set på bl.a. MyHeritage, at han er det til 1784, hvorefter han skulle være husmand i Terslev sogn. Han får imidlertid en datter døbt Karen i maj 1785 i Tureby sogn. Det fremhæves i kirkebogen at han hører til i Sædder sogn. Måske tog man det ikke så nøje hvilken kirke man fik sin børn døbt i - eller han har måske boet i Tureby en kort periode inden han kunne flytte til Terslev. Han synes ikke at findes ved FT 1787 og han er set angivet død i Terslev 1792. Hvis det er ham, kaldes han her Olesen. Men hvad er så grunden til at hustruen lever af almisser og spind?
I Fakse Herred ses ingen Karen Jensdatter på 2-3 år ved FT 1787.
Det får så være på denne måde - måske opklares det en dag hvem Karen er datter af og hvornår hun er døbt. 
JENSDATTER, Karen (I160)
 
38 (Research):Iflg. Aneopslag.dk er han fæster af Viverup Overdrevsgård fra 1702 - 1713. http://aneopslag.dk/arne/a64%20matrikel%204.html SLAGTER, Jens Pedersen (I306)
 
39 (Research):Inger Marie Larsdatter er en af mine tiptipoldemødre. Spørgsmålet er hvem hendes forældre er.

Inger Marie er født i 1788 på Brogården, Matrikel 6, i Kæderup, Tureby sogn, Fakse herred, Præstø amt.
Hun er døbt i sognekirken den 15. juni 1788.

Inger Marie døde i Nybye i samme sogn den 14. august 1831 og blev begravet på Tureby kirkegård den 21. august 1831.

Hendes forældre er Lars Kristensen (eller Christensen) og Marie Jensdatter. Herom er der ikke tvivl. Det ses af FT 1787 og 1801.
Forældrene er begge døde i Kæderup og begravet i Tureby i henholdvis januar 1828 og august 1831.

Men - hvem er de? Herom synes der at være uenighed. Mulighederne skulle gerne tydeliggøres herunder.

Af http://aneopslag.dk/arne/b45%20matrikel%206a.html omhandlende Brogården fremgår: "Allerede i 1778 optræder efterfølgeren Lars Christensen i Kæderup, han får døbt datteren Mette (det antages at være i Tureby) og betegnes da som Lars Rytter, blandt fadderne ses Mads Nielsen og Mads Nielsens steddatter."

Ifølge Majvang, skriver aneopslag.dk, overtager Lars fæstet i 1781, idet Mads Nielsen er fæster til 1781.

Som nævnt bliver en datter af Lars Christensen, kaldet Lars Rytter, døbt. Det sker den 4. maj 1777. Det er ikke Mette, medmindre præsten skriver forkert, idet det af http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157317&side=175 fremgår at hans datter hedder Maria. De nævnte faddere fremgår af kirkebogen. Det passer godt med at Mette, som datteren hedder ved FT 1787, er 9 år ved denne.

Så må man kunne finde hans næste datter, Karen på 7 ved FT 1787, lidt længere fremme i kirkebogen.

Den 18. april 1779 bliver inderste Lars Kristensens pigebarn Karen døbt i Tureby, jvf. http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157317&side=184, her ses faddere fra bl.a Terslev. Mads Nielsen, står der vist, er atter fadder. Familien bor, må det antages, på Brogården, som han et par år senere er fæster af.

Den 12. april 1778 bliver Lars Christensen i Ulstrups datter Mette døbt i Terslev kirke, jvf. http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157431&side=66

Tidsmæssigt kan det vel lade sig gøre at få tre børn døbt med et års mellemrum.

Den 16. november 1777 blev Lars Christensen i Tolrød (Tollerød) viet til Marie Jensdatter ibi, jvf. http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=191&bsid=157431&kb=Sor%C3%B8+amt%2C+Ringsted%2C+Terslev%2C+1743-1852%2C+EM%2C+F%C3%B8dte%2C+Konfirmerede%2C+Viede%2C+D%C3%B8de

Det passer godt med at de relativt snart får et barn, men om det er dem, der flytter til Brogården er ikke klart, og under alle omstændigheder spøger Lars Rytter.

Af kirkebogen for Tureby fremgår det at Jens Larsens barn fra Kæderup bliver døbt i 1754 og kaldes Maria, jvf. http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=206290&side=21

Dette fødselsår passer med, at Marie er et og to år ældre end Lars ved folketællingerne.

Man kan imidlertid også finde en Marie (Maria) Jensdatter, der er døbt 4. april 1756 i Terslev.

Der er en Lars Christensen, der er døbt 26. december 1755 i Terslev. I øvrigt er Lars nævnt i følgende lægdsrulle (nr. 234): https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21025519#328416,66115053

Hvilke oplysninger finder man på FamilySearch koblet på Legacy? Marie angives at være datter af Jens Viis og Maren Nielsdatter. Samme bryllupsdag som angivet ses. Ingen dåbsdag ses.

Lars angives at være søn af Christen Larsen og Kirsten Andersdatter fra Ulstrup, Terslev.

Hvad finder man på MyHeritage? Lars er set født i Kæderup og døbt i Terslev. Det virker ikke logisk.

Jens Viis er gift 3 gange, hans datter født 1756 hedder Maria, som datteren født i 1753 også gorde det. Denne sidste, men i januar 1754 døde pige, er set som hustruen til Lars.


Det er således ikke ganske let at finde ud af hvem der er hvem. Måske skal der skifter til for at afgøre slægtskabet.

Skifteregister Lars https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17072148#142058,34729828 og måske her https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17072148#142065,34731969

Marie fremgår ikke umiddelbart af registret.

 
LARSDATTER, Inger Marie (I155)
 
40 (Research):Inger Olsdatter blev begravet 4. november 1754 i Sønder Dalby. Hun var Peder Nielsens hustru.
Da Ole Laursen var død, giftede Inger sig i 1726 med Peder Nielsen, der overtog fæstet af Dalbygaard, Matrikel 6 i Dalby.
Jf. aneopslag.dk født før 1682 muligvis Hårlev sogn.
 
OLSDATTER, Inger (I282)
 
41 (Research):Jens Hansen fremgår af kirkebogen ved Marens død.
Fødsel jvf FT 1901 
HANSEN, Jens (I734)
 
42 (Research):Jf. aneopslag.dk død efter 1661 Maren (I298)
 
43 (Research):Jf. aneopslag.dk død efter 1661 - info om Kielstrupgården.
 
NIELSEN, Laurs (I297)
 
44 (Research):Jf. aneopslag.dk død efter 1672 Dalby
 
OLSEN, Hans (I295)
 
45 (Research):Jf. aneopslag.dk død efter 1685 Ll. Linde Hårlev
 
Ellen (I296)
 
46 (Research):Jf. aneopslag.dk død før 1724
 
SØRENSDATTER, Karen (I285)
 
47 (Research):Jf. aneopslag.dk død før 1726.
 
PEDERSDATTER, Anna (I278)
 
48 (Research):Jf. aneopslag.dk født omkr. 1688, død efter 1742 i Dalby
 
LARSEN, Peder (I272)
 
49 (Research):Jf. aneopslag.dk født omkr. 1720, død efter 1771 Dalby.
 
ANDERSDATTER, Karen (I276)
 
50 (Research):Jf. aneopslag.dk omkr. 1658 muligt Lille Linde, død 1728 Dalby. Birthe blev begravet fredag den 27. april 1728 i Dalby. Hun var 66 år og 7 uger gammel og var Ole Hansens kone.
 
PEDERSDATTER, Birthe (I289)
 

      1 2 3 4 5 Næste»



Hurtige links

Kontakt m.m.

Kontakt
Efternavne
Historier

Meddelelse

Jeg bestræber mig på at dokumentere informationerne med kildeangivelser. Fejl kan ikke undgås, og nogle steder mangler kilderne endnu. Spørgsmål og informationer er meget velkomne. Brug venligst kontaktformularen.